archeolog.cz: Obří Hrad Keltské oppidum Stradonice Habrůvka, jeskyně Býčí skála pravěk datace, časová osa, pravěké dějiny
Apple iPad Smart Case šedá - Samsung Galaxy Tab 10.1 černé - Samsung Galaxy Tab 10.1 bíle - Puzdro Asus Eee Pad Versa černé - Pouzdro Apple iPad Smart Cover černé - Pouzdro POINT OF VIEW Mobii 7" černé - Pouzdro ZTE V9C-1 černé - Pouzdro Google Nexus 7 oražové - Pouzdro Google Nexus 7 šedé - Pouzdro Samsung Galaxy Note 10.1 bíle - Pouzdro Samsung Galaxy Note 10.1 černé
   Témata: Home

Výlety

Foto

Technika

Výhledy

Cestování

K zamyšlení


LINUX4ALL archiv

Na webu

Pobavení

Příroda

Report, Dokument

Sport

7.3 Kurz Linuxu - XServer a konfigurace Window Manageru FVWM2

- STEFi - 2000-12-31 10:00:00
Tento serial o Linuxu byl vytvoren Milanem Cermakem v roce 2000 a s jeho svolenim zverejnen na strankach linux4all.misto.cz....... ...


Konfigurace Window Manageru FVWM2
=================================

Původně jsem chtěl psát o nastavování "fvwm95", ale, jak už jsem
napsal minule, "fvwm95" vychází z "fvwm2", takže to udělám obráceně.

Naprostá většina unixových programů se vyznačuje velkou
konfigurovatelností (celkem 19 písmen, takže není nejdelší). To platí
i o správci oken "fvwm". Jeho konfigurační soubory jsou uloženy v
adresáři "/etc/X11/fvwm2" (resp. "/etc/X11/fvwm95"). Hlavním souborem
je "system.fvwm2rc" (resp. "system.fvwm95rc"). Uživatel si může
vytvořit svou vlastní konfiguraci v souboru ".fvwm2rc" ve svém
domovském adresáři.

Co všechno je možné v tomto souboru nastavit? Vlastně všechno. Od
definice menu a počtu pracovních ploch, přes tlačítkovou lištu
(a taskbar v "fvwm95"), po definice horkých kláves a chování myši.
Je tedy možné setkat se se dvěma instalacemi "fvwm", z nichž se každá
bude chovat a vypadat úplně jinak. To je, díky uživatelským
konfiguračním souborům, možné dokonce na jednom jediném počítači.

Vzhledem k tomu, že k nastavení je toho opravdu hodně (Chcete přidat
novou vlastnost? Napište si funkci.), zaměřím se na to, co bude asi
všechny zajímat nejvíc. Je to menu.

Prvním řádkem, který zahájí definici menu, je příkaz "AddToMenu", za
který navážeme položky. Může to vypadat třeba takto:

AddToMenu "StartMenu@linux-menu.xpm@^gray50^"
"&Programs%programs.xpm%" Popup Programs
+ "&Documents%documents.xpm%" Popup Documents
+ "&Settings%settings.xpm%" Popup Settings
+ "&Find%find1.xpm%" Popup Find
+ "&Help%help.xpm%" Exec xman &
+ "&Run...%run.xpm%" Module FvwmForm RunDialog
+ "" Nop
+ "Sh&ut Down%shutdown.xpm%" Popup Shutdown

Položka hned za klíčovým slovem "AddToMenu" udává název menu. Ten pak
může být použit k volání z funkce nebo třeba z taskbaru. Samotný název
se zde skládá ze tří věcí, z nichž povinná je pouze ta první. Je to
samotný název "StartMenu", pak je odkaz na obrázek "@linux-menu.xpm@",
který bude vykreslen po levé straně menu (jen tak pro představu, je to
podobné jako nápis, který vypisují Win95 po levé straně menu Start), a
poslední je definice barvy "^gray50^", která se použije jako podklad
obrázku. Zpětné lomítko (back-slash) označuje, že příkaz pokračuje na
dalším řádku. Zde je pokračováním definice první položky menu, ale
jinak to může být třeba nadpis. Ten by se definoval takto:

"Start Menu" Title

Definice položky má opět několik částí. Tou první je titulek, který se
má vypsat v menu. Zde se v našem příkladě vyskytují dvě často
používané speciality. Je to znak ampersand "&", který definuje horkou
klávesu pro volbu této položky, a odkaz na obrázek "%programs.xpm%",
který bude použit jako ikona a bude vykreslen vlevo od nápisu.
Druhou částí je činnost, která se má vykonat při zvolení této položky.
Zde je to zobrazení dalšího menu "Popup", které se jmenuje "Programs".
Činnost označená "Exec xman &" u položky "Help" znamená, že se má
spustit program "xman". Symbol ampersand "&" zde znamená, že se má
aplikace spustit na pozadí (čímž se umožní zavření menu).

Dále se v našem příkladu vyskytuje činnost "Module". Správce oken
"fvwm" obsahuje několik přídavných aplikací, kterým se říká moduly.
Ty obstarávají například funkci taskbaru nebo tlačítkové lišty.
Jeden z nich, volaný příkazem "Module", umožňuje výpis jednoduchých
dialogů.

Další zajímavostí je řádek, který obsahuje prázdý titulek. Takový
řadek je správcem interpretován jako oddělovací čára. Z toho vyplývá
i činnost, která se má při jeho volbě provést. "Nop" čili nic.

Tím jsme probrali definici menu. Jen tak mimochodem, když si zkusíte
do souboru ".fvwm2rc" napsat menu, které jsem uvedl jako příklad,
zjistíte, že je stejné jako menu "Start" ve Windows95.

K dalšímu studiu bych doporučil jednak manuálové stránky "fvwm2" a
"fvwm95" a jednak dokumentaci, která je uložena v adresáři
"/usr/doc/fvwm2" (případně "/usr/doc/fvwm95).
STEFi (c) 2004 - stefi [at] netdev [dot] cz
Pokud chcete zde publikované materiály použít, prosím, informujte mě. If you wish to use these published materials, please, let me know.
0.002 sec